Monday 18 July 2011

Kepentingan air untuk kesihatan..

Assalamualaikum..

Baru-baru ini negara kita dilanda jerebu,jadi salah satu cara untuk kita menjaga kesihatan diri adalah dengan cara minumlah air dengan secukupnya..

Menurut pakar, sekurang-kurangnya 2 liter atau dengan anggaran 10 gelas air sehari diperlukan untuk menjamin kesihatan tubuh badan kita..

Janganlah risau kalau kerap ke tandas untuk membuang air kecil, ini adalah proses semulajadi yang dapat menyingkirkan toksin dari tubuh badan kita..

Untuk yang dalam usaha nak kurangkan berat badan tu,cuba amalkan minum air putih 10 minit sebelum makan,ini boleh menyebabkan perut kita terasa cepat kenyang dan seterusnya mengurangkan kuantiti apa yang kita makan.

Selain itu,terdapat banyak lagi kebaikkan amalan meminum air putih yang boleh kita "google". Walaupun tak sedap, tapi itulah yang terbaik untuk kita.. sesungguhnya,yang pahit itu ubat dan yang manis itu racun.. jadi kurangkanlah makanan yang tak sihat tu ye..

Isu kesihatan ni,kalau kita ambik serius,ianya sangat menyeronokkan untuk dikaji dan diamalkan.. tak salah kan kalau kita mencegah dari kita susah-susah mengubati kelak..

No comments:

Post a Comment